تصویر ترکیه فرانسه فرانسه پادشاه عربستان

تصویر: ترکیه فرانسه فرانسه پادشاه عربستان عربستان، دیپلماتیک وزیر امور خارجه کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس

گت بلاگز اخبار اقتصادی و بازرگانی آنها که یک‌ساعته میلیونر می‌شوند

روزنامه شهروند با عنوان «میلیونرهای یک ساعته سیتروئن و ٢٠٠٨»، از تفاوت قیمت زیاد میان رقم پیش فروش این دو ماشین با ارزش بازاری آنها حکایت دارد که چگونه بلافاصل

آنها که یک‌ساعته میلیونر می‌شوند

آنها که یک ساعته میلیونر می شوند

عبارات مهم : بازار

روزنامه شهروند با عنوان «میلیونرهای یک ساعته سیتروئن و ٢٠٠٨»، از تفاوت قیمت زیاد میان رقم پیش فروش این دو ماشین با ارزش بازاری آنها حکایت دارد که چگونه بلافاصله بعد از خرید ماشین می توانید آن را به رقم بسیار بالاتری بفروشید و کارها شرکت فروشنده جهت جلوگیری از فروش دوباره آن نه تنها مانع جدی نیست، حتی اگر موثر هم باشد، اصولا مشکلی را حل نمی کند.

آنها که یک‌ساعته میلیونر می‌شوند

عباس عبدی در ادامه یادداشت خود در روزنامه «شهروند» نوشت: قضیه از این قرار است که کارخانه های خودروسازی مهم کشور دو ماشین تازه خود را پیش فروش می کنند. تا اینجای کار مسأله جدیدی نیست. طبیعی است که قیمت پیش فروش قدری ارزان تر از قیمت بازار باشد، ضمن اینکه سود متعارفی را جهت پول های پیش پرداختی تا وقت تحویل منظور می کنند که این نیز طبیعی هست، ولی مسأله اینجاست که اگر کسی بتواند به عنوان نمونه ٦٠میلیون تومان هزینه پیش خرید را واریز کند و امتیاز یک ماشین را به دست آورد، بلافاصله ارزش این امتیاز ده ها میلیون تومان زیاد می شود و می تواند آن را خریدوفروش کند. البته شرکت فروشنده مدعی است که به هیچ کس بیش از یک دستگاه نمی فروشد، یا مدعی اند که در عمل به مصرف کننده نهایی فروخته می شود.

هر دو استدلال ضعیف هست. اول اینکه در عمل افراد می توانند از کدملی چند نفر از خانواده و آشنایان استفاده کنند و به تعدادی که مورد نیاز دارند، بخرند. حتی اگر تعداد آن نیز محدود باشد، در اصل ماجرا فرقی نمی کند، لیکن اگر کسی دلال باشد، تفاوت نمی کند که یک ماشین بخرد یا صدتا، تا این رقم جدی تفاوت قیمت به جیب او برود.

روزنامه شهروند با عنوان «میلیونرهای یک ساعته سیتروئن و ٢٠٠٨»، از تفاوت قیمت زیاد میان رقم پیش فروش این دو ماشین با ارزش بازاری آنها حکایت دارد که چگونه بلافاصل

به علاوه اینکه به مصرف کننده نهایی فروخته می شود نیز، حرف بی اعتباری هست. اول اینکه چنین نیست. بسیاری از این خودروها بعد از تحویل از خودروسازی، در بازار خریدوفروش می شوند. اصولا اگر فقط مصرف کننده نهایی آن را استفاده می کرد، دیگر قیمت بازار معنایی نداشت، مثل نان. جهت نان یارانه پرداخت می شود و قیمت آن از قیمت اقتصادی اش کمتر هست، ولی قیمت مغازه با بازار یکی هست، چون خریداران همان مصرف کنندگان نهایی هستند و به اندازه کافی نان عرضه می شود که کسی در نقش دلال آن وارد نشود.

بنابراین هنگامی که تولید محدود هست، حتی اگر به مصرف کننده نهایی هم داده شود؛ این نوعی بی عدالتی هست، چون افراد زیادی هستند که خواهان خرید آن هستند ولی نصیب آنان نمی شود، به همین علت فقط چند لحظه سایت پیش فروش باز است و فوری بسته می شود. به علاوه آیا باید مصرف کننده نهایی خودرویی را که ١٥٠میلیون ارزش بازاری آن هست، ١٠٠میلیون بخرد و ٥٠میلیون سود ببرد، حتی اگر آن را نفروشد؟

فرض کنید هر سال فقط ٢٠ هزار دستگاه از این دو ماشین عرضه شود و آن طور که در گزارش آمده، تفاوت قیمت تا ٥٠میلیون تومان می رسد، یعنی مصرف کنندگان مهم و نهایی آنها را با ٥٠میلیون تومان بالای قیمت کارخانه از خریدار اولیه می خرند و استفاده می کنند. تفاوت قیمت این ٢٠ هزار دستگاه ماشین حدود هزارمیلیارد تومان می شود!! درجامعه ای که صنعت آن نیازمند تقویت هست، دولت آن نیازمند بودجه زیاد هست، فقر و تنگدستی گسترش یافته، آیا چنین رقمی مفت و مجانی به جیب کسانی می رود که جزو طبقات بالای جامعه هستند و می توانند خودروی بالای ١٠٠میلیون سوار شوند؟! در جامعه ای که با ماهانه ١٠٠ هزار تومان یا تا حدی بالاتر؛ ٢٠٠ هزار تومان می توان یک خانواده را از فقر مطلق نجات نسبی داد، با این رقم می توان ٥میلیون خانوار را در یک ماه و ٤٠٠ هزار خانوار را در یک سال تغذیه و تأمین کرد و این یک گام بزرگ هست، ولی آیا این پول به جیب عده ای معدود از شهروندان به نسبت مرفه می رود؟

آنها که یک‌ساعته میلیونر می‌شوند

می گویند به علل گوناگون شورای مسابقه بر این خودروها قیمت گذاری می کند. مگر ماشین کالای انحصاری است که قیمت گذاری شود. ماشین از معدود کالاهایی است که مسابقه کامل بر آن حکمفرماست.

ده ها نوع خودروی داخلی و خارجی با انواع و اقسام مدل ها و تعداد بی شمار در بازار وجود دارند، اگر هم امتیازاتی نصیب خودروسازان شده است هست، به جای قیمت گذاری این چنینی مابه التفاوت را به خزانه دولت واریز کنند و به درد مشخصی از جامعه برسانند نه آن که آن را به این طریق هدر دهند. این نحوه تخصیص منابع و فروش تولیدات شاید در دنیا بی سابقه باشد. جامعه ای که تا این حد دچار پرسشها مالی و کمبود منابع مالی جهت حل پرسشها خود هست، به راحت ترین صورت آتش به منابع مالی خود می زند.

روزنامه شهروند با عنوان «میلیونرهای یک ساعته سیتروئن و ٢٠٠٨»، از تفاوت قیمت زیاد میان رقم پیش فروش این دو ماشین با ارزش بازاری آنها حکایت دارد که چگونه بلافاصل

متاسفانه این پرسش پاسخ داده نمی شود که اگر این خودروها را به قیمت واقعی آن در بازار قیمت گذاری کرده و می فروختند، چه کسی اعتراض می کرد؟ مگر نان است که اگر گران شود، عده ای معترض می شوند؟ خودروی بالای ١٠٠میلیون تومان نه کالای مهم است و نه حتی نیمه ضرور، اگر کالای لوکس محسوب نشود، کالای عادی است و باید به قیمت فروخته شود. دولت با دست و سیاست های خود عده ای را دلال بار می آورد که بدون زحمت پولدار شوند.

واژه های کلیدی: بازار | ماشین | تفاوت قیمت | قیمت گذاری | اخبار اقتصادی و بازرگانی

دانلود


دانلود فایل ها

نویسنده : getblogs